tiistai 8. toukokuuta 2018

Matkailualan opiskelijat Pietarissa 16.-18.4.2018

Päivä 1.
Maanantaiaamuna 16.4 lähdimme suunnistamaan kohti Pietaria.
Lähdimme Mikkelin rautatieasemalta Kouvolaan, jossa vaihdoimme Allegro-junaan. Allegrolla pääsimme Pietariin saakka.
Pietariin päästyämme lähdimme suuntaamaan metroasemalle. Metro oli syvällä maan alla ja sinne jyrkillä liukuportailla meno oli hurjaa. Metrossa oli paljon ihmisiä -kuten arvata saattaa – ihmisjoukkoon eksyminen ei olisi ollut temppu eikä mikään.
Kuljimme metrolla hotelli Moskovan lähellä sijaitsevalle asemalle ja hotellille päästyämme saimme huoneet melkein saman tien. Pidimme pienen hengähdystauon ja asetuimme taloksi.

Hotellilta lähdimme oppaan ohjaamana paikalliselle koululle katsomaan, millaista opiskelu venäläisessä ammattikoulussa on. Koululla saimme maistaa venäläistä kouluruokaa ja kuulla opiskelijoiden pitämiä esitelmiä Pietarin ei-niin-tunnetuista matkakohteista.
Kouluvierailun jälkeen lähdimme kiertoajelulle tutustumaan Pietarin nähtävyyksiin. Pysähdyimme ottamaan kuvia useampaan otteeseen Pietarin kauniissa maisemissa.

Illalla kävimme ravintolassa, jossa tarjottiin perinteisiä venäläisiä ruokia. Ravintolassa saimme hyvin aikaa kulumaan ja ilta venyi pitkäksi. Ensimmäisen päivän lopussa olimme kaikki rättiväsyneitä, mutta innokkaita näkemään, mitä muuta mukavaa Pietarilla olisi tarjottavana.

Päivä 2.
Aamulla 17.4 lähdettiin ensimmäisenä aamupalalle, jonka jälkeen tapasimme Hotelli Moskovan aulassa. Sieltä sitten suuntasimme Hotelli Ambassadoriin, jossa meille pidettiin esittely kierros englanniksi. Tutustumisen jälkeen lähdimme kohti Eremitaasin museota. Museossa oli niin paljon esineitä eri ajoilta, että tuntui kuin olisimme matkustamassa aikakoneella. Satoja huoneita ja tuhansia teoksia ja esineitä oli Eremitaasissa. Pois tullessamme näimme palatsin aukion luona soittoharjoitukset venäjän poliisien ja armeijan soittamana. Iltapäivällä lähdimme vielä shoppailemaan Pietarin "Galleria" kauppakeskukseen. Illalla sitten oli vapaa-aikaa.

Päivä 3.
Lähtöpäivänä 18.4 kerkesimme käymään vielä uudemman kerran ostoskeskus "Galleriassa". Kiertelimme keskuksessa tunnin, jos toisenkin ja suuntasimme sitten bussilla viimeiselle aterialle hotellin lähelle.
Kun tuli aika lähteä, kuljimme metrolla muutaman pysäkin verran, kunnes metron ovet avautuivat ja kaikki kaskettiin ulos. Siitä syntyi pieni paniikinpoikanen, sillä kotiin olisi tänään päästävä ja juna-asema sijaitsi kaupungin toisella laidalla.
Soitimme taksin paikalle, mutta ruuhka-aikana ei eteneminen liikenteessä ollut kovinkaan nopeaa. Taksikuskimme puikkelehtivat Pietarin ruuhkassa, miten sattui ja yksi kuskeista sai kuin saikin poliisilta sakot.
Kaikki kuitenkin päättyi hyvin, kun pääsimme rautatieasemalle ja ehdimme junaan, joka kuljetti meidät takaisin tuttuun ja turvalliseen koti-Suomeen. Sen pituinen se.